Även om de låter lika, diskuterar den här artikeln de viktigaste skillnaderna mellan spel, hasardspel och vadslagning, samt hur man följer reglerna i olika länder.
"Gaming" och "gambling" används ofta omväxlande, men den förra förlitar sig på en viss nivå av skicklighet (dvs. poker), medan den senare är helt baserad på hasardspel (d.v.s. roulette och andra onlinekasinospel).
Vadslagning kan involvera strategiska förutsägelser av händelser i verkligheten som backas upp av data och forskning. De vanligaste exemplen är vadslagning på sportevenemang, dokusåpor och val.
Kryptospel är en typ av onlinespel som använder virtuell valuta som betalningsmedel. Fördelarna med denna metod inkluderar den extra säkerheten som blockchain-tekniken erbjuder, och möjligheten för spelare att ta ut pengar direkt från sina konton, till skillnad från traditionella onlinekasinon.
Sumsub utarbetade KYC-guider för spelindustrin i USA och Kanada för att hjälpa företag att förstå spellagar i dessa länder och optimera deras verifieringsflöden. Du kommer att lära dig hur du bekämpar bedrägerier, bygger korrekta verifieringsprocesser, kontrollerar användare för penningtvätt och upprätthåller höga konverteringsfrekvenser:
Under 2009 reviderade Financial Action Task Force (FATF) sina rekommendationer för att ytterligare förbättra AML-skyldigheterna för kasinon. Som ett resultat har FATF:s medlemsländer stärkt det reglerande landskapet för kasinon, bookmakers och andra.
För att följa är ett korrekt AML-program viktigt. Målet är att förhindra att misstänkta kunder och transaktioner kommer in i det finansiella systemet. Men brottslingar skapar ständigt sofistikerade metoder för att flyga under radarn. Därför måste ett verkligt effektivt AML-program kunna hantera nya och komplexa bedrägeriförsök. Annars kommer verksamheten att lida ekonomiska och anseendeförluster.
Även om AML-lagarna är desamma för onlinekasinon och bettingappar, har betting fortfarande sina egna särdrag, och möjligheten för penningtvätt är stor.
Brottslingar investerar direkt/förvärvar spelbutiker. Detta är vad som påstås ha hänt i Bremen, Tyskland. Som ett resultat beslutade stadsstyrelsen att stänga alla spelbutiker.
AML-efterlevnadsprogram. För att förhindra vadslagningsföretag från att bli en källa till brott och följa vadslagningsbestämmelserna, måste ett grundligt program för efterlevnad av AML implementeras. Denna ska bland annat förklara hur företag upptäcker, bedömer och anmäler ekonomiska brott.
Customer Due Diligence (CDD). Innan kunder tillåts satsa måste de gå igenom en Customer Due Diligence-kontroll. Det handlar om att skaffa kundinformation för att verifiera deras identitet och utvärdera om de är inblandade i något brott.
Enhanced Due Diligence (EDD). I de fall risken för penningtvätt är högre tillämpar företagen så kallad Enhanced Due Diligence. En av de viktigaste komponenterna i EDD är att kontrollera källan till kundmedel för att säkerställa att de inte kommer från illegala aktiviteter.
Kontinuerlig kundbevakning. Detta är ett ytterligare lager av riskhantering som innebär löpande due diligence-kontroller av kunder och övervakning av deras transaktioner.
Oberoende AML-revision. Denna typ av revision gör det möjligt för företag att upptäcka brister och misslyckanden i sina AML-strategier och åtgärda sina problem innan myndighetsinspektioner. Därmed kan företag skyddas från höga regulatoriska böter.
Speloperatörer måste följa lagar och förordningar som syftar till att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism (ML/FT). Detta är en mycket sårbar bransch på grund av dess högriskkaraktär, och onlinekasinon gör ofta smärtsamma misstag som resulterar i rejäla böter.
AML-efterlevnadsprogram. Onlinekasinon måste utveckla sina egna efterlevnadsprogram som syftar till att förebygga bedrägeri. Programmet ska förklara hur företaget upptäcker, analyserar och rapporterar brottsliga incidenter som penningtvätt och försök till bedrägeri. Det finns inget universellt efterlevnadssystem, så varje onlinecasino måste utveckla ett regelefterlevnadssystem enligt specifikationerna för dess verksamhet.
Customer Due Diligence (CDD) innebär att samla in grundläggande information om en klient (som namn, adress och födelsedatum) och verifiera den genom pålitliga källor. Onlinekasinon måste också kontrollera användare (eller "spelare") mot databaser som innehåller politiskt utsatta personer (PEP), sanktionerade och blockerade individer och negativa medier.
Enhanced Due Diligence (EDD) är en mer sofistikerad kontroll som krävs om kunden har en hög risk för penningtvätt. Onlinekasinon är dock nästan alltid skyldiga att utföra EDD med tanke på de höga ML-risker som är förknippade med denna sektor. EDD inkluderar verifiering av dokument för finansieringskälla (SoF), som inkluderar betal-/kreditkort, kontoutdrag, sparkonton, senaste lön, etc. Vilka typer av SoF-dokument som accepteras kan variera från kasino till kasino.
Utbildning för anställda. Om ditt team inte är fullt medvetet om AML-relaterade röda flaggor, kommer inte ens automatiserade förebyggande verktyg att hålla dig säker. Därför måste onlinekasinon tillhandahålla nödvändig utbildning till sina efterlevnadsansvariga, inklusive årliga repetitionskurser. Efterlevnadsteam bör också vara medvetna om allmänna krav (som SoF-verifiering) samt risktoleranser som är specifika för deras kasino.
Casinon Utan LicensRapportering. För att undvika att bryta mot lagen måste operatörer alltid rapportera kända eller misstänkta incidenter av penningtvätt och finansiering av terrorism. Dessutom bör operatörer vara medvetna om att det inte finns någon minsta ekonomisk tröskel för att rapportera denna aktivitet.
Kontinuerlig kundbevakning. Övervakning hjälper speloperatörer att se helheten av kunder, deras verksamhet och riskprofil, inklusive finansieringskällor vid behov. Det lönar sig att känna sina kunder, eftersom det inte alltid är i registreringsstadiet när bedragare eller penningtvättare avslöjar sig själva.
Oberoende AML-revision. Oberoende revisorer bör granska AML-efterlevnadsprogram för att mäta deras effektivitet och undvika eventuella böter. Sådana granskningar hjälper företag att upptäcka sina AML-fel och korrigera dem före myndighetsinspektioner. Därmed kan företag skyddas från höga regulatoriska böter.
Förebyggande åtgärder för att låna pengar. I Storbritannien vidtar licensierade kasinon lämpliga åtgärder för att förhindra organiserad pengautlåning mellan kunder i deras lokaler. Likaså, om utlåning av pengar verkar vara av kommersiell karaktär och/eller relaterat till ML-aktivitet, måste onlinekasinot vara beredd att anmäla ärendet till spelkommissionen.
UK Gambling Commission har nyligen gjort klientintroduktion och verifiering strängare. Utan framgångsrik verifiering kan kasinon inte tillåta användare att sätta in pengar eller ge dem tillgång till gratisspel, gratisspel eller bonusar.
I de flesta jurisdiktioner är onlinekasinon skyldiga att utföra Know Your Customer (KYC) procedurer som en del av lokala AML-regler. KYC-kraven för kasinon varierar från jurisdiktion till jurisdiktion, men inkluderar vanligtvis följande:
Att spela är bara roligt om det görs klokt; annars blir det farligt. För att säkerställa att spelare och spelare inte utsätts för risker kräver tillsynsmyndigheter att onlinekasinon och vadslagningsbutiker uppfyller kraven för ansvarsfullt spelande.
Att spela är bara roligt om det görs klokt; annars blir det farligt. För att säkerställa att spelare och spelare inte utsätts för risker kräver tillsynsmyndigheter att onlinekasinon och vadslagningsbutiker uppfyller kraven för ansvarsfullt spelande.
Detta gäller även för tv-spel. Under 2019 riskerade videospelsföretag att bli åtalade i Storbritannien för spel av barn, med produkter som skinn och loot boxes i Counter-Strike och Call of Duty. Skins är föremål i spelet som kan vinnas i spelet, medan loot boxes inbjuder spelare att betala ett visst belopp för att få ett mysteriskt pris. Dessa föremål definieras inte som hasardspel enligt brittisk lag, på grund av att föremål i spelet inte kan bytas mot kontanter i spelet. De kan dock fortfarande köpas och handlas för riktiga pengar på andra sajter, och att förvärva dem kan innebära en del av slumpen, som liknar en satsning.
Enligt UK Gambling Act 2005 är det olagligt att tillåta någon under 18 år att gå in i licensierade spellokaler. En studie från 2019 utförd av GambleAware och University of Bristol visade dock att 50 % av 17-åringar som bor i Storbritannien spelar regelbundet. För att skydda sig mot minderåriga spelare och relaterade regulatoriska böter måste onlinekasinon se till att nya spelare skickar in sitt officiella ID för verifiering för att uppfylla kasinots KYC-krav.
Den lagliga åldern för hasardspel varierar beroende på land; de flesta sätter den på 18, medan den i Grekland och de flesta amerikanska delstater är 21. På Malta är åldern mycket högre, 25 år för lokalbefolkningen. Samtidigt har Portugal komplicerade lagar, med ålderskrav som varierar beroende på institution.
En viktig aspekt av ansvarsfullt spelande är förmågan att stoppa destruktivt beteende innan det har en allvarlig inverkan på spelarna. Därför bör onlinekasinon vara uppmärksamma på varningsskyltar. Det innebär att implementera tre specifika steg för att upptäcka spelberoende.
När spelare loggar in måste onlinekasinon kontrollera om deras namn finns på listan över självuteslutning. Om så är fallet bör kasinot förbjuda dem att komma in. Självexkluderade listor kan tillhöra specifika kasinon eller vara en del av ett bredare nationellt självbegränsande system, såsom GAMSTOP i Storbritannien.
Att upptäcka tecken på spelberoende är en pågående process och sker under hela kundens livscykel. Beroendeframkallande beteende kan uppstå vid en mängd olika tillfällen, till exempel när spelare jagar förluster, spelar höga insatser eller uppvisar oberäkneliga spelmönster. När problematiskt beteende upptäcks bör onlinekasinon begränsa berörda spelare från sina tjänster och, helst, uppmana dem att hjälpa.
När man undersöker ett kasinos källa till medel/förmögenhet för AML-efterlevnad, måste kasinot analysera om en spelare uppvisar ett beteendemönster som är förknippat med problemspelande. Ett varningstecken kan till exempel vara när någon spenderar 3 000 € (3,1 000 USD) varje månad, medan deras inkomst bara är 2 000 € (2,1 000 USD).
Aktivitetsvarningar. Meddela användarna om de har spelat för länge. Vad som anses vara "för långt" avgörs också av spelaren. Vissa länder, som Sverige, kräver denna varning för alla spelare.
Nationell självuteslutning. Användare anger sina namn på den nationella självuteslutningslistan för att blockera sig själva från att komma åt spelwebbplatser i deras land. I Storbritannien, till exempel, måste alla onlinekasinon ha GAMSTOP-medlemskap.
0 تعليقات